Sisälogistiikan energiaratkaisut

Intralogistiikan käyttöjärjestelmät

Mikä on oikea järjestelmä minun tarpeisiini?

Energiajärjestelmä koostuu useammasta osasta. Itse trukki, energian säilytys ja jakelu - esimerkiksi sähkötrukki + Li-ion akku ja varaaja.

Valinta on ensisijaisesti strateginen päätös. Kyse on konetyypin valinnasta, kustannustehokkuudesta sekä olosuhteista ja erityisesti päästöttömyystavoiteesta.

Ainakin seuraavat näkökulmat tulisi ottaa huomioon:

  • Käyttöaika: Kuinka paljon energiaa järjestelmä voi varastoida ja kuinka kauan sillä voi työskennellä?
    Miten pitkiä käyttökatkoja energian lisääminen edellyttää; esimerkiksi varaamiseen kuluva aika tai akun vaihtoon käytettävä aika?
  • Järjestelmä: Jokainen energiajärjestelmä vaatii omat järjestelynsä. Näitä ovat esimerkiksi lataustila, varastointitarve ja huollon tarve.
  • Investointi: Järjestelmästä aiheutuvat kustannukset, esimerkiksi akkujen hankinta ja tarvittavien tilojen hankinta.
  • Käyttökustannukset: Syntyvät huolto- ja korjauskustannukset sekä energian hinta ja sen kulutus.
  • Ympäristövaikutus: Miten eri energiajärjestelmät vaikuttavat ympäristökuormitukseen ja voidaanko CO2 päästöjä vähentää tai poistaa kokonaan.

Energiajärjestelmien vertailu


Käyttöaika

Lyijyakku

  • tyypillisesti yksi akku trukkia kohden
  • raskaammassa käytössä enintään 5 tuntia käyttöaikaa
  • 8 tunnin latauksella noin 6 tuntia käyttöaikaa
  • ei välilatausta > akun vaihto kestää 5 - 15 minuuttia
  • isohko huollontarve
  • suorituskyky laskee toiminnan aikana

Li-Ion

  • 1 tunnin latauksella noin 3 tuntia käyttöaikaa
  • välilataaminen mahdollista
  • ei huollontarvetta
  • tasainen teho koko toiminta-ajan

Polttokenno

  • yhdellä tankillisella noin 8 tuntia käyttöaikaa
  • Lyhyt tankkausaika, vain noin 2-3 minuuttia
  • Normaali huollontarve
  • Tasainen teho koko toiminta-ajan

Järjestelmä

Lyijyakku

  • Latausasema
  • Varaaja
  • Vaihtoakut
  • Akun vaihtoon tarvittavat apuvälineet
  • Vesityslaitteet
  • Akkutilan tuuletus
  • Merkittävä tilantarve

Li-Ion

  • Pienet lisätarpeet
  • Ei erillistä lataustilaa, yksi akku ja varaaja
  • Pieni tilantarve

Polttokenno

  • Polttokenno akun tilalle
  • Täyttöasema
  • Vedyn varastotankki
  • Vedyn jakeluketju tai oma elektrolyysituotanto
  • Voidaan käyttää myös ulkotilaa

Investointi

Lyijyakku

  • Alhainen hankintakustannus

Li-Ion

  • Korkea hankintakustannus, mahdollisesti tulevaisuudessa laskeva
  • Pidempi akun kestoikä

Polttokenno

  • Isot investointikulut, jopa 4-5 kertaa lyijyakkua korkeampi
  • Mahdollisuus rahoituksen tukijärjestelmiin

Käyttökustannukset

Lyijyakku

  • Energiakustannus
  • Huoltokustannus
  • Akun vaihtokustannus (aika)
  • Tilantarve

Li-Ion

  • Jopa 30% pienempi energiakustannus
  • Ei huoltokustannuksia
  • Pieni tilantarve
  • Edistynyt latauksen ja kulutuksen hallinta mahdollista

Polttokenno

  • Tällä hetkellä kallis H2 hinta (10-12 €/kg Syyskuu 2021) > Erityisesti kuljetuskustannukset

Ympäristövaikutus

Lyijyakku

  • Koeteltua tekniikkaa
  • Sisältää ympäristölle haitallisia aineita
  • Kierrätys vaatii energiaa

Li-Ion

  • Jatkuva tuotekehitys
  • Tehokkuuden kasvu ja alhaisemmat hankintakustannukset odotettavissa
  • Raaka-aineiden saatavuus rajoitettua - uusia ratkaisuja kehitteillä
  • Toimiva perusratkaisu

Polttokenno

  • Toimiva teknologia, mutta perusjärjestelmiä ei ole vielä rakennettu
  • Ei tarvetta harvinaisille raaka-aineille
  • vihreä H2 on todella vihreätä
  • Poliittinen päätöksenteko vielä avoinna

Yhteenveto

Lyijyakku
Lyijyakku on käyttökelpoinen, kun konekanta ei ole kovin suuri ja päivittäinen käyttö kohtuullista.
Yleisesti kyseessä on tunnettu, luotettava ja koeteltu järjestelmä.

Li-Ion
Li-ion akkua suositellaan vuorotyöhön, jossa käyttöaste on korkea.
Oikeassa ynmpäristössä ja käytössä Li-ion akun käyttöikä on 10 vuotta.

Polttokenno
Tämä järjestelmä sopii jatkuvaan kovatempoiseen vuorotyöhön jos käyttötunteja tulee vuodessa yli 1000.
Puhtaimpana energiajärjestelmänä sopii hyvin trukkeihin, mutta toistaiseksi ei ole vielä yleistynyt. Pidetään kuitenkin tulevaisuuden vihreänä vaihtoehtona.



Energiajärjestelmät ympäristöystävällisyyden näkökulmasta

Logistisen tehokkuuden kannalta tavoite on suorittaa kuljetustehtävät mahdollisimman taloudellisesti ja tehokkaasti- siis pienimmällä mahdollisella kustannuksella, energiankulutuksella ja työpanoksella.

Ympäristön näkökulmasta Euroopan tulisi olla hiilineutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä, Suomi on asettanut jopa tätäkin tiukemman tavoitteen. Tämä tarkoittaa sitä, että CO2 päästöjen tulee alentua merkittävästi.

Tavoitteen saavuttamiseksi EU Komissio ja jäsenvaltiot ovat asettaneet lainsäädännön avulla ohjausta kuten esimerkiksi CO2 verotus ja päästökauppa sekä äärimmäisenä toimenpiteenä jopa polttomoottorikielto 2030-luvulla.

Kuluttajat ja asiakkaat edellyttävät ympäristön huomioimista

Asiakkaamme ja kuluttajat edellyttävät yhä useammin toimitusketjulta mahdollisimman pientä ympäristörasitusta ja hiilineutraaliutta. Raaka-ainetoimittajien on esitettävä todistus toimintansa hiilijalanjäljestä ja tuotanto-olosuhteista. Pienestä ekologisesta jalanjäljestä tulee kilpailuvaltti.

Kysy lisätietoja energiajärjestelmän valinnasta

Tarjoamme STILL in asiantuntijoiden apua valintaa helpottamaan
Autamme mielellämme.

Yhteys

Lisätietoa numerosta

010 3363 610

Yhteydenotto: Sisälogistiikan energiaratkaisut

Täytä alla oleva lomake. Otamme Sinuun yhteyttä mahdollisimman pian