04.02.2022

Innovaatiot parantavat turvallisuutta ja tehokkuutta

OPX iGo neo: Keräilyn uusi aikakausi

Hampuri, 9.9.2021 - STILL GmbH, Hampurissa sijaitseva sisälogistiikan ratkaisujen toimittaja, esitteli ensimmäisen iGo neon vuonna 2016, teknologian joka muuntaa sarjavalmisteisen keräilytrukin käyttäjänsä itsenäiseksi avustajaksi. Tämä teknologia mahdollistaa täydellisen vuorovaikutuksen ihmisen ja koneen välillä. Nyt STILL esittelee sarjan jatkoinnovaatioita OPX iGo neo -matalakeräilytrukkiin, joilla saavutetaan entistä suurempi autonomia ja siten lisäturvallisuutta sekä kustannustehokkuutta varastoon.

Vastaa autojen kaistavahtijärjestelmää: uusi STILL Easy protect -törmäyksenestojärjestelmä tarjoaa lisäturvallisuutta, myös käsiohjauksessa.

"OPX iGo neo -matalakeräilytrukki seuraa käyttäjää autonomisesti jokaisella askeleella keräilyn aikana. Trukki reagoi käyttäjän toimiin sekä ympäristöön. Se tarjoaa markkinoilla ainutlaatuisen ergonomisen keräilyn. Innovatiivinen teknologia varmistaa trukin ihanteellisen sijainnin suhteessa käyttäjään ja sen, että käyttäjän ei tarvitse kävellä tarpeettomasti, mikä auttaa parantamaan tehokkuutta.

Turvallisuus on korkealla STILLin arvojärjestyksessä, erityisesti autonomisissa ajoneuvoissa. OPX iGo neossa on ainutlaatuinen turvallisuuskonsepti. Matalakeräilytrukki tunnistaa ja reagoi tilanteen mukaan paitsi ihmisiin, myös liikkuviin ja kiinteisiin kohteisiin. Se tunnistaa ja välttää itsenäisesti ei-kriittiset esteet ja pysähtyy pehmeästi kriittisten esteiden eteen.

Törmäyksen välttäminen käsiohjauksessa


Marraskuusta 2021 alkaen STILL Easy Protect -törmäyksenestojärjestelmä on tarjonnut lisäturvallisuutta myös käsiohjauksessa. Avustinjärjestelmä on saatavana kaikkiin OPX iGo neo -malleihin: ”Jos käyttäjä on törmäyskurssilla käsiohjauksessa, trukki havaitsee sen ja jarruttaa automaattisesti riippuen esteen etäisyydestä”, kertoo Thede Baumann, iGo neon tuotepäällikkö.

Avustinjärjestelmää suunniteltaessa yksi päätavoitteista oli ajamisen rajoitusten pitäminen mahdollisimman alhaisina. ”Sen saavuttamiseksi”, sanoo Volker Viereck, KIONin mobiiliautomaation älykkään autonomisen ohjelmistokehityksen johtaja, ”kuljettajan pyytämiä ajoliikkeitä arvioidaan jatkuvasti ja puuttuminen tapahtuu vain, jos kuljettaja on selvästi törmäyskurssilla.”. Se tarkoittaa, että mitä lähemmäs estettä ajoneuvo tulee, sitä enemmän nopeutta alennetaan törmäyksen välttämiseksi. ”Jos kuljettaja kuitenkin reagoi esteeseen muuttamalla ohjauskulmaa, väistäen sen”, jatkaa robotiikan kehityspäällikkö, ”ajoneuvo kiihdyttää automaattisesti kuljettajan pyytämään nopeuteen.”.

Lisäksi Easy Protect arvioi etäisyyttä, jolla kuljettaja haluaa ohittaa esteen. Tämä voi johtaa nopeuden alentamiseen tilanteesta riippuen.

”Easy Protect vastaa autoissa olevaa kaistavahtijärjestelmää”, sanoo Baumann. Suurin ero autotekniikkaan on kuitenkin siinä, että avustinjärjestelmä tukee kuljettajaa hyvin huomaamattomasti. Lyhyesti sanottuna ajoneuvon tekemät korjausliikkeet ovat minimaalisia ja hyvin pehmeitä, mutta kuitenkin sentilleen tarkkoja.

STILLin uuden avustinjärjestelmän, joka on asennettavissa myös jo markkinoilla oleviin trukkeihin, puuttumisen taso on kuljettajan valittavissa ja tarvittaessa säädettävissä. Saatavana on kolme tasoa: aikainen, vakio- ja myöhäinen puuttuminen. ”Tällä avustinjärjestelmällä iGo neo oli erityisen kyvykäs hyödyntämään vahvuuksiaan”, Viereck jatkaa, ”koska tarvittava anturiteknologia oli jo ajoneuvossa valmiina.”. Uusi ominaisuus ei vaadi mitään laitteiston muutoksia ja voidaan aktivoida kaikkien käyttäjien saataville ohjelmistopäivityksellä. Tämä korostaa STILLin strategiaa uusien ominaisuuksien tarjonnasta myös toimituksen jälkeen. Tarvittaessa robotisoitu ajoneuvo voidaan pitää ajan tasalla pysyvästi.

STILL Easy Protect laajennettuna 3D-törmäyssuojauksella

3D-törmäyssuojaus, joka lisätään STILLin iGo neo trukkiin ensi vuonna, käyttää 3D-kameraa esteiden tunnistamiseen trukin edessä - niin käsiohjauksessa kuin autonomisessa toiminnassa. ”Kamera sijaitsee jalankulkijan suojausjärjestelmän yläpuolella”, kertoo Volker Viereck. ”Se tarkoittaa, että näkökenttä kattaa koko korkeuden ajoneuvon edessä, mikä oli myös asiakkaidemme selkeä toive.”

Turvallisuuden lisäksi 3D-törmäyssuojaus parantaa myös työskentelyn tehokkuutta, esimerkiksi ruuhkatilanteissa. Tähän asti suuremmat turvavetäisyydet ovat olleet tarpeen, koska tunnistimet eivät havainneet ajoneuvon nostettuja haarukoita. ”Kun tämä rajoitus on ratkaisu Easy Protect 3D:llä, ajoneuvot voivat liikkua lähempänä toisiaan”, sanoo Baumann. Se puolestaan vähentää kävelymatkoja ja parantaa tuottavuutta. Tämä STILLin avustinjärjestelmä, joka on tällä hetkellä ainutlaatuinen markkinoilla, on jälkiasennettavissa olemassa oleviin keräilytrukkeihin.

Uusi leveämpi versio

STILLin OPX iGo Neosta on nyt saatavana leveämmille kuormille sopiva versio. Teollisuuslavaversio mahdollistaa jopa 1 000 mm levyisten kuormakorien kuljettamisen autonomisessa avustintilassa. Aikaisemmin tämä oli mahdollista vain 800 mm leveyteen asti.

Tämä varuste kasvattaa OPX iGo neon käyttökohdemahdollisuuksia entisestään. Se laajentaa keräilyn myös erikoislavoihin aina 1 000 mm leveyteen asti. Integroitu jalankulkijan suojausjärjestelmä suojaa sekä trukkia, kuormaa että henkilöitä. Lisäksi älykäs ajoneuvo tietää omat mittansa ja toimii niiden mukaan. Haluttujen etäisyyksien mukauttaminen ei ole tarpeen, iGo neo hoitaa sen itse. STILLin uusi kehitysaskel on saatavana kaikkiin malleihin.

Järjestelmän laajennus maailmanlaajuisen kysynnän vuoksi

”Koska jokaisella maalla on erilaiset vaatimukset autonomisten ajoneuvojen käytölle, olemme tehneet useita parannuksia järjestelmään”, sanoo Volker Viereck. Eri alueiden lakisääteisten vaatimusten täyttämiseksi tehdyt järjestelmän laajennukset OPX iGo neo on nyt saatavana koko EMEA-alueella (Eurooppa, Lähi-Itä ja Afrikka) ja muilla alueilla kuten USA, Australia ja Uusi-Seelanti. STILLin matalakeräilytrukin menestys ei siten ole rajoitettu Eurooppaan - kysyntää on maailmanlaajuisesti."