03.02.2020

100 vuotta tulevaisuuden innovointia

Tulevaisuuden historia: STILL Intralogistics Company juhlii 100. vuottaan

Hampuri, 3. helmikuuta 2020 - Tunnuslauseella "Tulevaisuuden historia" hampurilainen sisälogistiikan yritys STILL juhlii 100. vuottaan tänä vuonna. Takauma: 1. helmikuuta 1920 Hans Still avaa sähkömoottorikorjaamonsa – siitä alkaa vuosisadan mittainen menestystarina kekseliäästä lahjakkuudesta, asiakaslähtöisyydestä ja palvelualttiudesta.

Perustaja Hans Still käyttää lisääntyvää asiakkaidensa haasteiden ymmärtämistä omien tuotteidensa kehittämiseen – kuten ”Matador valoasema”.

Kuluneiden 100 vuoden aikana STILL on kerran toisensa jälkeen osoittanut tarkkaa havaintokykyä asiakkaiden tarpeiden ja haasteiden huomaamisessa, vaikuttanut teollisuuteen innovaatiovoimallaan ja rohkeasti avannut tietä tulevaisuuteen suuntautuville liiketoiminta-alueille.


Alusta läpimurtoon

Vain muutamaa vuotta sähkömoottorikorjaamon avaamisen jälkeen STILL esittelee omat tuotteensa kuten "Matador-valoaseman", Leipzigin messuilla 1924. Sähkömoottorien, generaattorien ja muuntajien kehittäminen ja huolto säilyy toiminnan ytimessä monia vuosia. Toisen maailmansodan päätyttyä STILL esittelee innovatiivisen sähkötrukin EK 2000 ja lyö itsensä läpi teollisuustrukkien valmistajana. Tätä seuraa ensimmäinen STILLin valmistama haarukkatrukki. Sähköisen haarukkatrukin EGS 1000 esittely merkitsee uuden aikakauden alkua.

 

Innovatiiviset voimalinjakonseptit ja sähköllä ajamisen edelläkävijä

STILL saa nopeasti mainetta innovatiivisten teollisuustrukkien valmistajana ja sähkökäytön edelläkävijänä. Sähkötrukki avaa uusia käyttötarkoituksia nollapäästöjä ja energiatehokkuutta edellyttäviltä aloilta. Intohimo tehokkaisiin sähkömoottoreihin vaikuttaa suoraan myös polttomoottorikäyttöisiin trukkeihin. Alusta alkaen polttomoottoritrukkien voimalinja on dieselsähköinen, siis perustuu hybriditeknologiaan: Polttomoottori käyttää generaattoria, joka puolestaan tuottaa sähköä ajomoottorille. Alhainen moottorin käyntinopeus antaa hyvän polttoainetalouden.

 

Sähkökäyttö ja sähköllä ajaminen ovat erottamattomasti yhteydessä STILLiin. Ensimmäisen shkökäyttöisen haarukkatrukin esittely 1949 sekä polttokennojen ja litiumioniakkujen käyttö ovat vain muutamia merkkipaaluja, jotka kertovat STILLin osaamisesta onnistuneissa sähkökäyttöön perustuvissa sisälogistiikan ratkaisuissa. Kun uusi sähkökäyttöinen haarukkatrukki RX 60-20/35 ensiesiteltiin 2019, STILL jälleen kerran otti edelläkävijän roolin: riippumattomat testit vahvistavat, että trukki ylittää tuottavuudellaan kaikkien koskaan testattujen saman painoluokan polttomoottoritrukkien tulokset. Tämä on ensimmäinen kerta koskaan, kun sähkökäyttöinen haarukkatrukki on voittanut tämän suoran suorituskykykaksintaistelun.

 

Ajattelemme aina eteenpäin – automaattisesti

Kekseliäisyys ja tarve löytää jatkuvasti parempia ratkaisuja asiakkailleen on ollut STILLin keskeinen liikkeellepaneva voima jo vuosikymmenien ajan. Vakuuttuneena valtavasta lisäarvosta asiakkaille STILL puskee voimalla automaatioratkaisujen ja avustinjärjestelmien mahdollisuuksien rajoja uudella vuosituhannella. OptiSpeed -trukinhallintajärjestelmäm konsepti yhdistää molemmat trendit kannattavasti. Se varmistaa parhaan mahdollisen ajonopeuden kaikissa tilanteissa riippuen nostokorkeudesta, ajosuunnasta ja kuormasta. Tuloksena on jopa 20% käsittelyn suorituskykyparannus. Taloudellisella ajotilallaan älykäs Blue-Q -avustin mahdollistaa jopa 20% energiankulujen alentamisen – ilman havaittavaa vaikutusta suorituskykyyn. Kuraray Trosifolin automaatioprojekti voittaa halutun Vuoden haarukkatrukki-palkinnon (IFOY Award)-palkinnon luokassa "Sisälogistiikan ratkaisut" vuonna 2015. Hienostuneen materiaalivirtakonseptin puoliautomaattiset siirtoalustat viestivät automaattisten varastotrukkien kanssa kanavavarastojärjestelmässä ensi kertaa tässä projektissa. Vain vuotta myöhemmin STILL esitteli maailman ensimmäisen autonomisen keräilytrukin iGo neo CX 20:n ja on ensimmäinen teollisuustrukkivalmistaja, joka käytti robotiikkaa sisälogistiikassa vakiona.

 

Asiakaskeskeisyys ja palvelu menestyksen avaimena

Laatu, palvelu ja asiakaskeskeisyys olivat yhtiön perustajan Hans Stillin elämänohje ja ne ovat edelleen yhtiön peruspilarit tänäänkin. Digitaalisten palveluportaalien kuten STILLReport nettipohjaisena kalustonhallintatyökaluna ja nettisovellus STILL neXXt fleet ovat vain kaksi esimerkkiä innovaatiovoimasta palvelusektorilla.

 

Viime vuosina STILL on myös jatkuvasti laajentanut konsulttipalveluidensa alaa. Monimutkaisten varastojen, verkkoon liitettyjen ajoneuvojen, läheisesti toisiinsa kytkeytyvien prosessien ja jatkuvasti tehokkaampien työnkulkujen tarpeen aikana STILL huomasi, että enemmän kuin koskaan yritykset tarvitsevat avukseen asiantuntijoita antamaan päteviä neuvoja, analysoimaan varastojen prosesseja ammattimaisesti ja sitten optimoimaan varaston infrastruktuurin järkevästi. Tämä koskee erityisesti nopeasti kasvavaa trendiä kohti automaatiota.

 

Teollisuutta muovaavia innovaatioita

Kerran toisensa jälkeen STILL osoittaa asiakkaidensa tarpeiden syvällistä ymmärtämistä ja muuntaa tämän tiedon uusiksi tuotteiksi: Esimerkiksi ensimmäisen läpinäkyvän maston esittely 1970-luvulla paransi huomattavasti sekä kuljettajan että ympäristön turvallisuutta. Seuraava merkkipaalu oli akun vaihto sivulta sähkökäyttöisissä haarukkatrukkimalleissa RX 20 ja RX 60, joka parantaa selvästi trukin tehokkuutta ja jälleen kerran määrittelee standardit, joista nyt on tullut normi alalla.